Vezetői coaching: támogatás vezetőknek minden szinten
A vezetői coaching, vagy angolul executive coaching egy rendkívül hatékony vezetőfejlesztési eszköz, amelyet bármilyen szinten tevékenykedő vezetőnek érdemes igénybe vennie. A bejegyzésből kiderül, mit csinál pontosan az executive coach, milyen kompetenciák fejlesztése áll a folyamat központjában és végül arról is lesz szó, hogy mi alapján érdemes vezetői coachot választani.
Mi a vezetői coaching és mit csinál az executive coach?
A vezetői coaching a business coaching egy speciális fajtája, amelynek fókuszában a vezetők teljesítményének és hatékonyságának növelése áll. Az executive coach segít azonosítani és elérni a személyes és szakmai célokat, valamint megvalósítani a szervezeti célkitűzéseket.
Hogyan történik mindez?
- Új gyakorlatok és megközelítések bemutatásával;
- Gyakorlással és egyenes visszajelzéssel;
- Az addigi gondolkodásmód újraértékelésével;
- A vezető tudatosságának növelésével.
Mi nem a vezetői coaching?
Fontos tisztázni, hogy a vezetői coaching nem tanácsadás, tehát a coachnak nem feladata konkrét megoldást kínálni a felmerülő problémákra. Ugyanakkor segíthet a különböző megoldási alternatívák kidolgozásában, illetve ezek közül a legmegfelelőbb kiválasztásában a vezető kompetenciáinak, és a szervezeti igényeknek fényében.
A vezetői coachingnak ezen kívül nem az a célja, hogy egy adott vezetői stílust másoljon. Ehelyett inkább egy személyre szabott, a vezető erősségeinek és gyengeségeinek legmegfelelőbb vezetési stílus kidolgozására koncentrál.
Mitől lesz hatékony a vezetői coaching?
A folyamat hatékonyságához elengedhetetlen egy biztonságos, megbízható és jól strukturált környezet kialakítása, ahol garantált a teljes titoktartás, hiszen a szervezet számára kényes kérdések is megtárgyalásra kerülhetnek.
Az is fontos, hogy a coach képes legyen a vezetők gondolkodását kihívások elé állítani, a berögzült sémákat megkérdőjelezni – mindezt úgy, hogy a barátságos és biztonságos légkör ne sérüljön.
Ezen kívül támogatnia kell a vezetőt saját maga és az egyéni kompetenciái mélyebb megértésében, és abban is, hogy megismerje, hogyan látják őt mások. Azonosítani és tisztázni kell az aktuális célokat, áttekinteni a cselekvési lépéseket.
Milyen kompetencia területeket fejleszt az executive coaching?
A vezetőfejlesztés egyik központi eleme a vezetéshez szükséges általános képességek fejlesztése. Ilyen képességek lehetnek többek között:
- Döntéshozási módszerek megismerése
- Hatékony konfliktuskezelés
- Hatékony befolyásolási módszerek
- Konstruktív visszajelzés képessége, kapcsolatépítés
- Mások motiválására való készség
- Csapatdinamika megismerése, és befolyásolása
- Delegálás
A vezetői coaching a különböző vezetői szinteken
Bár a fenti vezetői képességek minden vezető számára szükségesek, a különböző vezetői szinteken eltérő kompetenciák fejlesztése a cél.
Csapatvezetői coaching
Fiatal, kezdő vezetők gyakran szembesülnek azzal a problémával, hogy vezetői eszköztáruk nem elég a felmerülő kihívások megoldására. Bár a fiatal vezetők fejlesztésében nagy segítséget nyújthat egy, a szervezeten belüli mentor (például közvetlen felettes vagy más részleg vezetője), idő vagy egyéb erőforrás hiányában ez a gyakorlatban ritkán működik jól. Ilyenkor érdemes vezetői coach támogatását kérni.
Milyen területeket kell fejleszteni a csapatvezetők esetében?
- A vezetői feladatok áttekintése, feltérképezése és a prioritások, feladatok meghatározásának képessége, hogy a vezető ne vesszen el a feladatok között;
- Hatékony delegálás elsajátítása;
- Vezetői eszköztár bővítése, különös tekintettel a modern irányzatokra, például az agilis vezetői módszerek megismertetésére (például lean, scrum, stb);
- Vezetői önismeret fejlesztése;
- Kiváló konfliktuskezelés;
- Visszacsatolásokra, visszajelzésekre való fogékonyság növelése;
- Önfejlesztés eszközeinek megismertetése;
- Karriercélok meghatározása, és az ezek eléréséhez szükséges lépések, eszköztár kialakítása.
Középvezetői coaching
Ezen a szinten a vezetők már más jellegű problémákkal szembesülnek, mint a csoportvezetők. A felelősség és kockázat nagyobb, a középvezető már leginkább más, alacsonyabb szinten álló vezetőket irányít, amit különösen megnehezíthet, ha ő maga is ezek közül a munkatársak közül lépett magasabb szintre. Nagyobb szükség van ezen kívül a stratégiai és analitikus gondolkodásra is.
Milyen területeket kell fejleszteni a középvezetők esetében?
- Döntéshozatali képesség
- Analitikus szemlélet
- Stratégiaalkotás, jó tervező képesség
- Információk szelektálása, trendek felismerése
- Érdekérvényesítés és befolyásolási készségek
- Kockázatvállalási hajlam
- Karriermenedzsment és önfejlesztés
- Más vezetők coachingolása, coaching típusú vezetés
- Mások motiválása
Felsővezetői coaching
A felsővezetői coaching esetében már tapasztalt vezetők fejlesztése zajlik, ahol az eddig említett kompetenciák nagy része már beépült a vezetői gyakorlatba.
Milyen területeket kell fejleszteni a felsővezetők esetében?
- Változásmenedzsment, a kritikus változások kezelése és hatékony bevezetése
- Válságmenedzsment
- Stratégiai szemlélet
- Nyitott gondolkodásmód, az innovációra, a változásokra és azok érvényesítésére való fogékonyság
- Alternatívák kidolgozásának képessége
- A jövőbeli trendek előzetes felismerése, prognosztizáló képesség
- Felkészülés a kritikus vagy kockázatos feladatokra
- Tehetségek coachingja
- Coaching típusú vezetés
Milyen készségekkel kell rendelkeznie az executive coach-nak?
- Saját vezetői tapasztalat: ahhoz, hogy a coach kliense szemében hiteles legyen, és hogy a felmerülő kihívásokat át tudja látni, fontos, hogy rendelkezzen saját vezetői tapasztalattal
- Vezetőkkel szembeni elvárások, a vezetői feladatok és felelősségi körök ismerete
- Üzleti folyamatok, szervezeti működés ismerete
- Eredményorientáltság
- A coaching folyamathoz szükséges alapvető pszichológiai tudás (pl. Személyiségtípusok, vezetői stílusok, viselkedés megváltoztatására alkalmas eszközök ismerete)
- Nyitott, empatikus, érett személyiség
- Coaching tapasztalat hasonló szintű vezetők fejlesztésében, hasonló iparágakban
Hogyan válasszunk executive coachot?
Gyakori probléma, hogy a vezetők sem tudják pontosan, mi alapján válasszák ki a számukra ideális coachot. Bár a kémia és szimpátia valamint a könnyű kapcsolódás elengedhetetlen, más szempontokat is figyelembe kell venni. Összegyűjtöttünk pár szempontot, amiről érdemes beszélni az első ülésen.
Milyen minősítésekkel rendelkezik?
Mindenképpen válasszunk elismert minősítéssel rendelkező, magasan képzett coach-ot, lehetőleg releváns szakmai tapasztalattal.
Milyen sikereket ért el más vezetőkkel?
Tudjuk meg, mióta tevékenykedik a coach, illetve milyen sikereket ért el hasonló szintű vezetőkkel. Osszuk meg a coaching céljainkat, kérdezzünk az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról. Figyeljünk arra, hogy hogyan válaszol a coach – bár szükséges a megfelelő önbizalom, de egy korrekt jelölt nem garantálja majd a fejlődést, hiszen ez nagymértékben függ a vezető hozzáállásától is.
Hogyan határozza meg és hogyan méri a sikert?
Fontos, hogy a siker mérése nem csak a kliens egyéni érdekei szerint történjen, a fejlődést azoknak a kulcsfontosságú érdekelt feleknek is éreznie kell, akire a vezető hatással van. Összességében tehát a sikert a készségek fejlődésében és a viselkedés változásában, valamint ezek hatásában is kell mérni.
Hogyan kezeli a titoktartást?
A titoktartás ugyan a szakma etikai kódexének része, mégis érdemes részleteiben megbeszélni, hogy hogyan kezeli a titoktartást – különösen akkor, ha a coach bevonja a szervezet más érintettjeit a coaching folyamatba. Győződjünk meg arról, hogy előzetesen mindig kikéri a hozzájárulásunkat, mielőtt mással megosztana valamit.
Szeretne többet tudni a coahingról, az egyéni-, vagy csapatfejlesztésről?
Kollégáink segítenek választ kapni a kérdéseskre, keressen minket bizalommal!