PMI-PBA tananyag változás

2018-03-11
ProMan Consulting
PMI-PBA üzleti elemző minősítésről

A PMI 2014-ben indította útjára a Professional in Business Analysis nemzetközileg elismert minősítését (PMI-PBA), mely tanúsítja, hogy a minősített személy képes az igények profi szintű menedzselésére a projektek előtt, alatt és után. A minősítettek száma nemzetközi szinten évente duplázódott, mely a PMP minősítés mellett komoly elismertséggel bír. A PMI-ra jellemző, hogy 3-4 évente frissítik a minősítések mögött álló szakanyagot az aktuális és közelgő piaci trendeknek megfelelően. Így tesznek idén is, mely szerint 2018. június 25-től a vizsga is változni fog, bejegyzésünkben ezekre a változásokra hívjuk fel a figyelmet.

PMI-PBA
A tananyag

A sikeres vizsgához szükséges tudást eddig a Business Analysis for practitioners practice guide fedte le, mely az üzleti elemzés során szükséges technikákat és folyamatokat ún. domaineken keresztül mutatta be. 2017-ben megjelent a The PMI Guide to Business Analysis könyv, mely a módosult vizsga tudásanyagát írja le. A legfontosabb változás, hogy a domainek helyett a folyamatok a PMBOK Guide-hoz teljes mértékben illeszkedve tudásterületek (Needs assessment, Stakeholder engagement, Elicitation, Analysis, Traceability & monitoring, Solution evaluation) és folyamatcsoportok (Defining and aligning, Initiating, Planning, Executing, Monitoring & Controlling, Releasing) szerint kerültek meghatározásra. A BA mátrix így 35 folyamaton keresztül mutatja be a BA tevékenységet, mely üzleti elemzők, projektvezetők, vagy akár folyamatszervezők napi munkáját teheti könnyebbé, hatékonyabbá. További változás, hogy a tananyag kitér az agilis és hagyományos keretek szerinti alkalmazhatóságra is.

Tudásterületek főbb tartalmi elemei:
  • Needs assessment – Üzleti probléma, vagy lehetőség definiálása és megértése; jelenlegi és jövőbeli állapot értékelése, meghatározása; product roadmap kialakításának támogatása; üzleti terv elkészítése; charter létrehozásának támogatása
  • Stakeholder engagement – Stakeholderek azonosítása és elemzése; BA tervezés; tranzíció előkészítése; érintettekkel való együttműködés és kommunikáció menedzsmentje; BA teljesítmény értékelése
business analysis
  • Elicitation – igények felderítésének előkészítése és végrehajtása; eredmények jóváhagyása
  • Analysis – Követelmények kidolgozása és elemzése; elfogadási kritériumok meghatározása; követelmények validálása és priorizálása; termékkockázatok kezelése
  • Traceability & monitoring – Követelmények közti függőségek és kapcsolatok meghatározása; követelmények kiválasztása; változások kezelése
  • Solution evaluation – Értékelés és visszamérés; hibák kezelése; élesítés jóváhagyása