Hogyan szerezhető versenyelőny a piacra juttatási idő felgyorsításával?

Hogyan szerezhető versenyelőny a piacra juttatási idő felgyorsításával?

A piacra juttatási idő egy olyan fontos mérőszám, amellyel minden vállalkozásnak foglalkoznia kell. Amennyiben ugyanis nem vagyunk elég gyorsak, akkor nem tudjuk megfelelően kihasználni a kínálkozó üzleti lehetőségeket és akár komoly hátrányba is kerülhetünk a piacon. Hatással van tehát a bevételekre, a költségekre és a versenyelőnyre. De mit is jelent pontosan a piacra juttatási idő? Milyen döntéseket érdemes mérlegelni a gyorsabb piacra jutás érdekében? Hogyan mérhetjük és gyorsíthatjuk fel a folyamatot? Cikkünkben most ezeket a kérdéseket fogjuk körbejárni.

A piacra juttatási idő egy igény felmerülésétől a fejlesztésen át a piacra kerüléséig szükséges időtartam.

Mi az a piacra juttatási idő?

A piacra juttatási idő (Time-to-market, TTM) az az időtartam, amely az ötlet megszületésétől, a fejlesztésen át, a végső termék vagy szolgáltatás  piacra kerüléséig, azaz a vásárlókhoz való eljuttatásáig tart. 

A TTM-re a termék vagy szolgáltatás fejlesztésében részt vevő valamennyi szereplő hatással van. A fogalmat leggyakrabban új termékek vagy szolgáltatások, illetve új jellemzők, funkciók bevezetése esetén használják. 

Mivel az újonnan piacra lépők egyértelmű előnyökkel rendelkeznek a piaci részesedés, a bevétel, az értékesítés növekedése és az általános versenyelőny tekintetében, a piacra jutási idő az egyik alapvető termékfejlesztési kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI) vagy mérőszám. 

Mi a jelentősége a piacra juttatási időnek?

A piacra jutási idő mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt fontos. A termékbevezetésnek van egy legjobb időpontja, és ez nem feltétlenül a leghamarabbi dátum. Noha bizonyos területeken, például a szoftverfejlesztési projektek során a gyorsaság előnynek számít.

A megfelelő időben történő bevezetés gyors tanulási és alkalmazkodóképességet, valamint rugalmasságot igényel. 

Napjaink gyorsan változó üzleti környezetében ugyanakkor ott van az a nyomás, hogy elsőként piacra lépni óriási előnyt jelent. Mielőtt más cégek hasonló termékekkel jelennének meg, márkaismertségre és termékhűségre tehetünk ugyanis szert. Amennyiben a piacra juttatási idő túl hosszú, abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy a konkurensünk uralja a piacot és nekünk a felzárkózáson kell dolgoznunk. Mindez pedig alacsony jövedelmezőséget eredményez. Ennek ellenére fontos felmérni a termékbevezetés legjobb időpontját.

Milyen előnyei lehetnek a gyors piacra juttatási időnek?

Lássuk most, hogy hogyan válhat hasznunkra a gyors piaci bevezetés!

1. Bevételek növekedése

Minél hamarabb jut el egy termék vagy szolgáltatás a vásárlóhoz, annál gyorsabban termel bevételt. Ez összességében a termék bevételtermelő képességének növekedését jelenti.

2. Alacsonyabb költségek 

Minél rövidebb időbe telik a termék piacra juttatása, sok esetben annál kevesebbet kell költeni a termék előállítására. Értelemszerűen ez csökkenti a költségeket, és a termék jövedelmezőségének növekedését eredményezi.

3. Növeli a potenciális piaci részesedést

Amikor a vásárlók, felhasználók még nem választhatnak más megoldások közül, sokkal tekintélyesebb piaci részesedés szerezhető.

A time-to-market (TTM) jelentése, piacra juttatási idő.

Mit érdemes mérlegelni a piacra juttatási idő kapcsán?

Mint már láthattuk, hogy a gyors piacra kerülés számos előnnyel jár egy vállalkozás számára. Ugyanakkor fontos üzleti döntéseket kell hozni azzal kapcsolatban is, hogy mindez megéri-e.

1. Gyors piacra juttatási idő vs. termékminőség 

Hiába az első hely a piacon, amennyiben a termék vagy szolgáltatás nem felel meg a legalapvetőbb elvárásoknak. Mindenképp fontos, hogy legalább egy MVP-vel (minimálisan életképes termék) mutatkozzunk be a nagyközönségnek. Nem csak a gyorsaság döntő ugyanis. A lassabban piacra kerülő, de sokkal jobb terméket kibocsátó cégek nagyobb előnyhöz juthatnak.

2. Több erőforrás kontra költségek ellenőrzése

A több erőforrás gyorsíthatja a piacra jutás folyamatát. Ugyanakkor olyan vállalkozások esetében, ahol kiemelten fontos a költségkontroll, ez mindenképpen átgondolandó, ugyanis a projekt jelentős drágulásához vezethet.

3. Kompromisszumok

Elengedhetetlen mérlegelni a kompromisszumos megoldásokat is. Például hogy mely funkciót építsük be, vagy melyiket ne. A piacra juttatási idő javítása érdekében a legtöbb esetben egyes funkciókat előnyben kell részesíteni másokkal szemben. Ugyanakkor a kritikus funkciók kihagyása kevésbé vonzóvá teheti a terméket egyes ügyfelek számára. Fontos megtalálni a megfelelő egyensúlyt.

Hogyan mérjük a piacra juttatási időt?

A piacra juttatási idő mérése a fejlődés érdekében elengedhetetlen. Ez időegységben történik, a termék típusától függően hónapokban, hetekben vagy napokban.

A mérés történhet úgy, hogy azonnal elkezdjük nyomon követni, amikor a vállalkozás úgy dönt, hogy megvalósít egy ötletet. A monitorozás pedig akkor ér véget, amikor az első verzió elindul, megvásárolhatóvá válik.  

Egyes vállalkozásoknak konkrét kulcs teljesíménymutatói (KPI) vannak, amellyel a teljesítményt mérik, és értékelik a hatékonyságot. Ezek azok eltérőek lehetnek cégenként. Néhány vállalatnak például van egy mérési képlete, amelyet onnantól monitoroz, hogy az ötletet jóváhagyják. Mások viszont akkor kezdik a mérési folyamatot, amikor a projekthez először rendelnek hozzá erőforrásokat. 

Akadnak olyanok, akik akkor mérnek, amikor a termék először kerül a piacra. Megint mások azt tekintik mérvadónak, amikor az első személy vagy vállalat vásárol.

A mérésekkel kapcsolatos egyik probléma az, hogy nem biztos, hogy összevethetjük a hasonlót a hasonlóval. Egyes projektek sokkal összetettebbek és bonyolultabbak, mint mások. Ezek a projektek nagyobb erőforrásokat igényelnek, és általában hosszabb ideig tart a bevezetésük. Ez azt jelenti, hogy a különböző projektek közötti összehasonlítás bonyolulttá válhat.

Hogyan gyorsítható fel a piacra juttatási idő?

A piacra jutás ideje többféle módon is felgyorsító. A legkézenfekvőbb megoldásnak természetesen az tűnhet, ha több erőforrást vonunk be, ez azonban nem feltétlenül a legoptimálisabb. Akadhatnak ugyanis olyan projektek, ahol például több ember nagyobb problémát okoz és lelassítja a folyamatokat. Ezért célszerű előzetesen felmérni, hogy a több erőforrás valóban hatékonnyá teszi-e a munkát.

De nézzük meg, milyen lehetőségeink vannak még a piacra jutás felgyorsításában?

1. Használjunk minimálisan életképes terméket (MVP)

A piacra lépés olyan termékkel történjen, amely közel sem teljes, de megoldja az ügyfelek problémáját. Ez ugyan nem kockázatmentes, de jelentős versenyelőnyhöz jutattathat bennünket, ha meg tudjuk szerezni az első piaci szereplő státuszt.

2. Az eredmények mérése és értékelése

A fejlődéshez mindig fontos, hogy mérjük, mit teszünk. Meg kell vizsgálni a ráfordított időt, és megállapítani, hogy hol lehet javítani. Érdemes ebbe bevonni a csapat tagjait is, és ötletelni, hogy hol lehet lefaragni értékes órákat.

3. A folyamatok pontosítása

A projektek során érdemes alaposan átgondolni a folyamatokat, hogy mit, miért csinálunk. A munkafolyamatok racionalizálásával rengeteg időt lehet megspórolni és ki lehet iktatni a szükségtelen bürokráciát, illetve olyan tényezőket, amik jelentősen lassítják az előrehaladást.

4. Automatizálás

A munkafolyamatok automatizálással gyorsíthatók fel a legjobban. Ráadásul hatalmas előnyt jelent az is, hogy ezzel csökkenthető a hibák kockázata, amelyek rengeteg felesleges időt visznek el.

5. Agilis munkavégzés

Az agilis módszertan a projektmenedzsmentben és különösen a szoftverfejlesztésben használatos. A munkát rövid sprintekben végzik, és a fejlesztés iteratív. Ez a megközelítés segít felgyorsítani a termékfejlesztést.

6. Rugalmasság

A flexibilitás segít a folyamatos változások gyorsabb leküzdésében. Ilyenek lehetnek például a jogszabály módosítások, vagy ha a versenytársak olyan termékeket vezetnek be, amelyek a stratégia módosítását teszik szükségessé. Mindez képes felgyorsítani a piacra juttatási időt.

7. Proaktív kockázatkezelés

Ha nem kezeljük megfelelően a kockázatokat, az hatással lesz a piacra juttatási időre. Már a projekt elején fontos a lehetséges kockázati tényezők azonosítása, valamint hogy lépéseket tegyünk azok mérséklésére. Ezáltal minimalizálható a lehetséges hatásuk, ami csökkentheti a késedelmeket és lerövidítheti a piacra jutást.

8. Kiszervezés

Egyes munkák, feladatok kiszervezése felgyorsíthatja a piacra jutási időt. Ez különösen akkor igaz, ha az a kiszervezett cég alapvető kompetenciája.

Fontos az Ön számára is a gyors piacra juttatási idő? Az agilis irányzatok egyre nagyobb teret hódítanak projektek során, valamint a szervezetek életében és támogatják a termékek és szolgáltatások időben történő bevezetését. Fejlessze Ön is gyakorlati eszköztárát és szerezzen nemzetközi képesítéseketMélyítse el tudását agilis képzéseinken!