A COACH JELENTÉSE: MIT CSINÁL A COACH ÉS MI AZ A COACHING FOLYAMAT?

A coaching egy több szakaszból álló fejlesztési folyamat

A COACH JELENTÉSE: MIT CSINÁL A COACH ÉS MI AZ A COACHING FOLYAMAT?

A coach jelentése sokak számára még mindig nem világos, annak ellenére, hogy a coaching népszerűsége egyre nagyobb hazánkban is. A cikkben bemutatjuk mit is jelent a coaching, mire számíthatunk egy coaching folyamat során, egyáltalán hogy is néz ki egy ilyen ülés és folyamat, és arról is szó lesz, milyen eredményeket lehet elérni a segítségével. 

A COACHING ÉS A COACH JELENTÉSE

A coach jelentése eredetileg edző, de valójában egy igen összetett tevékenységről van szó. A kifejezés pedig a 80-as években került át az európai köztudatba, Tim Gallwey nagy sikerű The Inner Game of Tennis című könyve nyomán. A könyv lényege, hogy legalább annyira fontos, mi játszódik le a játékosok fejében, mint ami a pályán történik. Egy jó edzőnek eszerint nem csak a fizikai teljesítményre, hanem a mentális felkészülésre is koncentrálnia kell. A coaching elvei nem csak a sportban, de az élet bármely másik területén alkalmazhatóak. 

A coaching ma már egy komplex fogalom, mely tevékenységek széles spektrumát foglalja magában, és több különböző tudományterületre is támaszkodik. Mindkét megnevezésről elmondható, hogy megítélésében jobb napokat látott, ám alapelveikhez visszanyúlva, minőségi szakmai közösségeket keresve olyan kincsekre lelhetünk, amelyek valóban hatékony segítséget nyújtanak az egyéni, csapat és szervezeti transzformációban.

Mit csinál a coach?

 COACHING FOLYAMAT 

A coaching az a folyamat, amely során a coach és ügyfele együtt dolgozik egy ügyfél által hozott problémán. A folyamat célja, hogy egy konkrét probléma megoldódjon, vagy elérjenek egy kitűzött célt. Ugyanakkor lényeges, hogy a megoldást nem a coach-nak, hanem az ügyfélnek kell kitalálnia és megvalósítania, a coach csak iránymutatást, motivációt és inspirációt ad, valamint folyamatosan támogatja az ügyfelet a folyamat során.

A coach felelőssége, hogy segítse a kliensét céljainak feltérképezésében, támogassa őt egy önfelfedező, önmegismerő folyamatban, ösztönözze a saját maga által megfogalmazott megoldások és stratégiák, kidolgozásában, és megerősítse a kliens változtatás iránt vállalt felelősségérzetét.

Úgy is elképzelhetjük ezt, hogy a coaching az a folyamat, amelyben a coach partneri jelenlétével, kérdéseivel, megfigyeléseivel abban segíti a kliensét, hogy saját válaszain keresztül felfedezze saját erőforrásait, lehetőségeit, és tudatosítsa a céljához vezető utat. Ezen az úton találkozhat a kliens azzal, hogy

  • új viselkedéseket, szokásokat kell kialakítania,
  • már megszokott gondolatmeneteket kell újraírnia,
  • hogy tudatosabban és hatékonyabban is kihasználhatja saját, már meglévő erőforrásait,
  • lehetősége van új erőforrásokat felfedezni, igénybe venni, új életcélokat, szakmai célokat kitűzni, és saját magára szabott stratégiával ezeket megvalósítani.

Fontos tudni, hogy a coach a fent definiált folyamatban nem tanácsadó és nem oldja meg a kliens problémáit, nem vesz fel tréner vagy oktató szerepet, és legfőképp nem végez terápiás tevékenységet. A coach legfeljebb szubjektív megfigyeléseket, saját tapasztalatokat oszthat meg, de csak akkor, ha a kliens úgy gondolja, hogy ez hasznos és építő lehet az ő saját céljához vezető útján. A kliens a coaching folyamatban mindig partnerként van jelen, saját folyamatának megítélését illetően pedig őt tekintjük a legfőbb szakértőnek.

A COACHING TERÜLETEI

A coaching két alapvető területe a life coaching (jelentése életviteli coaching) és a business coaching (üzleti coaching). Ma már a két fő terület számos alterületre bomlik, például business coachingon belül létezik vezetői coaching, team coaching, agile coaching, karrier coaching stb. 

Ha szeretne megtudni még többet a coaching kialakulásáról és területeiről, olvassa el A coaching: középpontban a személyes fejlődés című cikkünket!

A coaching középpontjában az egyén áll

MILYEN ESZKÖZÖKKEL SEGÍT A COACH? 

Egy jó coach számos módszer, eszköz közül válogat munkája során, a megfelelő eszközök kiválasztását mindig az ügyfél egyéni igényeihez kell illeszteni. A coaching máig legismertebb, legszélesebb körben alkalmazott eszköze a GROW-modell, amely a coaching folyamatot 5 fázisra bontja. A coach minden fázis során segítő kérdésekkel vezeti rá az ügyfelet a cél megvalósítására. A GROW-modellről már külön cikkben is írtunk. 

A GROW-modellen kívül még számos, más tudományterületről is behozható eszköz létezik, alkalmazhatóak például  a pszichodráma, különböző személyiségtesztek, vagy üzleti eszközök is. 

MILYEN EREDMÉNYEKET LEHET ELÉRNI A COACHING FOLYAMAT SORÁN? 

A coaching folyamat során mindig egy konkrét célkitűzés elérése a cél. Ugyanakkor az ide vezető út alatt egyrészt kiderülnek a témához kapcsolódó negatív gondolatok, gátak, másrészt pedig rengeteg új technikával, problémamegoldási módszerrel gyarapodik az ügyfél. Ennek köszönhetően a coaching eredménye 2 szinten is tapasztalható:

  • Nyilvánvaló eredmény, hogy a kitűzött célt sikerül elérni, megvalósítani és bekövetkezik  az ideális állapot
  • Rejtett eredmény, hogy az ügyfél új tapasztalatokra, módszerekre tesz szert és gyarapodik az önbizalma, problémamegoldó képessége amely az élet minden területén minőségi javuláshoz vezet.

A COACHING FOLYAMAT FÁZISAI

  1. A coach és az ügyfél első találkozása

Az első ülés során megismerkedik a coach és az ügyfél, fény derül a megoldandó problémára. Itt derül ki az is, hogy megvan-e a közös hullámhossz,  tud-e a coach segíteni kliensének. Megbeszélik az alapszabályokat és azt, hogy hogyan fog zajlani a coaching folyamat.

  1. Gátló tényezők, negatív gondolatok feltárása

A célhoz vezető út első lépése, hogy kiderüljön, melyek azok a gátló tényezők, negatív gondolati sémák, amelyek meggátolták az ügyfelet a cél elérésében. Sokszor már a felismerések csökkentik, elviselhetővé teszik a félelmeket, de a coach is felkínál módszereket, eszközöket az akadályok leküzdésére.

  1. A megoldási alternatívák megkeresése, értékelése

Összegyűjtésre kerülnek azok a lehetséges utak, amelyeket végigjárva megoldható az adott probléma. Ilyenkor akár a lehetetlennek  tűnő alternatívákat is össze kell gyűjteni, hiszen kis módosításokkal akár mégis megvalósíthatóak lehetnek.

  1. Egyetlen út kiválasztása, részletes tervezés

Az összegyűjtött alternatívák közül ki kell választani azt, amely mellett az ügyfél maximálisan képes elköteleződni.

  1. A megvalósítási folyamat

Ebben a fázisban nagyon fontos, hogy folyamatos utánkövetés történjen és a coach minden helyzetben ügyfele mellett álljon, a felmerülő nehézségek során motiválja és segítse ügyfelét.

ÖSSZEGZÉS

A coach jelentése tehát egyfajta mentális személyi edző, aki az élet bármely területén segíthet ügyfelének megvalósítani céljait, kezelni az elakadásokat és javítani a teljesítményét. A coaching folyamat egy több  ülésből és fázisból álló fejlesztési folyamat, amelynek a végén nem csak a kívánt cél kerül elérésre, de az ügyfél rengeteg új eszközzel, önbizalommal is gyarapodik. 

KÉRDÉSE VAN? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT! 

Bizonytalan abban, hogy milyen támogatási forma jelenthet megoldást a problémáira? Coaching szolgáltatásainkról itt olvashat bővebben, vagy vegye fel velünk a kapcsolatot!