Mi az a user experience (UX) és miért fontos?
A user experience tervezése és optimalizálása elengedhetetlen a termékfejlesztések során, a jó UX ugyanis segít a felhasználóknak könnyebben és hatékonyabban használni a terméket vagy szolgáltatást. Ezáltal javulhat a felhasználói elégedettség, növelhető a hűség és csökkenthető a lemorzsolódás. Mit érdemes tudni a UX-ről és miben különbözik a UI-tól? Miért fontos a user experience tervezés a termékfejlesztési projektek során? Cikkünkben most a nagyszerű felhasználói élmény jelentőségét fogjuk körbejárni.
A user experience jelentése
A user experience (UX), magyarul felhasználói élmény jelent, ami a termékkel kapcsolatban átélt érzéseket és élményeket foglalja magában.
Beletartozik a termék megszerzésének és integrálásának teljes folyamata, többek között a márkaépítés, a dizájn, a használhatóság és a funkció szempontjai.
A példaértékű felhasználói élmény első számú követelménye, hogy az ügyfél igényeinek pontosan megfeleljen. Ezután következik az egyszerűség és az elegancia, amelyek olyan termékeket eredményeznek, amelyeket öröm megvenni, jó használni.
Az igazi felhasználói élmény messze túlmutat azon, hogy megkapjuk az ígért funkciókat. A jó UX több terület feladatainak zökkenőmentes egyesítésével születik, beleértve a programozást, a marketinget, a grafikát, valamint a felhasználói felület tervezését.
Hogyan segíthet a user experience (UX)?
Vegyünk példának egy e-kereskedelmi weboldalt! Ha egy vásárló hosszúnak, összetettnek és bonyolultnak találja a folyamatot és a felületet, akkor a rossz UX miatt nem szívesen tér vissza. Ugyanakkor ha gyorsan, gond nélkül tud vásárolni, akkor ez arra fogja ösztönözni, hogy annak a honlapnak a termékeit válassza, ahol kellemes felhasználói élményt tapasztalt.
A UX egyre fontosabb. Minél jobb a tapasztalat, annál valószínűbb, hogy a látogatók a mi termékeink mellett teszik le a voksukat a versenytársakkal szemben. A user experience tehát elengedhetetlen megkülönböztető tényező lehet a zsúfolt piacon.
Mi a különbség a UX és a UI között?
A UX kapcsán gyakran hallhatjuk a UI kifejezést is, sokszor felváltva használják őket.
Mi is pontosan a UI?
Míg a UX a felhasználói élményt jelenti, addig a UI, azaz a user interface a felhasználói felületet. Vagyis azt, amelyen keresztül a felhasználó interakcióba lép.
Hasonló egy repülőgép pilótafülkéjéhez vagy egy távirányító gombjaihoz. Ez az, amit a felhasználó lát, megérint, megnyom. A termék megjelenéseként is szokták aposztrofálni.
Ide tartoznak például:
- a gombok
- az elrendezés
- a navigáció
- az űrlapmezők stb.
UX vs. UI
Fontos megkülönböztetni a teljes felhasználói élményt (UX) a felhasználói felülettől (UI), még akkor is, ha a UI nyilvánvalóan szerves része a tervezésnek. A user experience kifejezés egy sokkal tágabb fogalmat takar.
Példaként gondoljunk egy filmes weboldalra. Még ha a filmek keresésére szolgáló felhasználói felület tökéletes is, a felhasználói élmény biztosan rossz lesz azok számára, akik egy kevésbé híres művészfilmről szeretnének információt kapni, ha a mögöttes adatbázis csak a nagy stúdiók sláger alkotásait tartalmazza.
NEM ÁRT TUDNI: Hasznos tisztában lenni az UX és a használhatóság (usability) közötti különbséggel is, ami a felhasználói felület minőségi jellemzője. Arra terjed ki, hogy a rendszer könnyen tanulható, hatékonyan használható, kellemes élmény legyen stb. De ez is csak egy része a user experience-nek.
Milyen szempontok szerint érdemes tervezni a user experience designt?
A user experience lényege, hogy a teljes ügyfélút kellemes és produktív legyen. De hogyan is történik mindez?
#1 A termék értékeinek kiemelése
Először is nagyon fontos azt hangsúlyozni a felhasználóknak, hogy a termék milyen tulajdonságokkal és előnyökkel rendelkezik, akár a már meglévő, akár a potenciális felhasználók életében. Tehát olyan értékajánlatot kell létrehozni, ami kívánatos a célpiac számára.
A UX célja tehát, hogy ez az érték felfedezhetővé és könnyen elérhetővé váljon. De hogyan?
- világos megfogalmazással, könnyen érhető információkkal
- megfelelő képi megjelenítéssel
#2 Elköteleződés ösztönzése
Miután láthatóvá tettük az értékeket, fontos, hogy a felhasználókat használatra ösztönözzük, szeretnénk, ha elköteleződnének. Ezt világos navigációval tudjuk megtenni.
#3 Finomhangolás
Ezután az ügyfél interakciók finomítása következik. Az eredményesség érdekében el kell távolítani az esetleges súrlódási pontokat és minimalizálni a különböző feladatok elvégzéséhez szükséges lépéseket, vagyis egyszerűsíteni kell a folyamatokat.
Ahogy a termék érik, az UX túlmutathat a termék határain azáltal, hogy olyan kapcsolódó feladatokban nyújt segítséget, amelyek közvetlenül befolyásolják a tényleges termékélmény értékét és elégedettségét.
A célok minden esetben a valós felhasználói igények jobb megértésével érhetők el. Elengedhetetlen ehhez a belső feltételezések következetes megkérdőjelezése azzal kapcsolatban, hogy az ügyfelek mit akarnak tenni, és hogyan használják a terméket. Szemben azzal, amit a termék- és UX csapatok szerint az ügyfelek akarnak és tesznek. A feltételezések és elméletek megerősítése – vagy hibáik felfedezése – további fejlesztéseket követel meg.
Mi a feladata egy UX designernek?
A UX designer elsősorban a felhasználói kutatásokat és teszteléseket végzi, valamint hozzá tartozik a grafikai tervezés is.
Feladatai közé tartozik:
- az ügyfélinterjúk készítése az ügyfélélmény megértése érdekében (vagy részt vesznek ezeken, hogy pontosabb képet kapjanak a felhasználók igényeiről, hogy mi igazán fontos számukra)
- kisebb kódolások (általában a HTML/CSS területén)
- drótvázak, sablonok készítése
- logók és gombok tervezése
- termék szövegeinek megírása
- UX használhatósági tesztek végzése stb.
Miért fontos a user experience tervezés a termékfejlesztési projektek során?
A UX tervezés és a termékmenedzsment tulajdonképpen ugyanannak az éremnek a két oldala:
- a UX a felhasználói oldal
- a termékmenedzsment az üzleti oldal
Azonban az érmével ellentétben ez a két terület rengeteg átfedést tartalmaz.
A termékmenedzserek alapvetően az egyenlet „mi” részére összpontosítanak, azaz:
- Mi a célpiac?
- Milyen problémákat próbál megoldani a termék?
- Milyen képességeknek kell rendelkezésre állniuk a problémák megoldásához?
- Mi az üzleti modell? stb.
Ezzel szemben a UX a termékfejlesztés „hogyan” komponensére koncentrál, vagyis arra, hogy a felhasználó hogyan fogja elvégezni a feladatait.
Ez megkönnyíti a termékmenedzsment dolgát is, hiszen korlátozott idejüket másra tudják fordítani, és ahelyett, hogy mindent maguk próbálnának megoldani, a UX designerekkel együttműködve további perspektívák és nézőpontok előnyeit élvezhetik.
A termékmenedzsment és a UX közötti legjobb kapcsolatok a felhasználói kutatások elvégzésével és a user case-ek közös kidolgozásával kezdődnek. Ez egységes alapot teremt, miközben mindkét fél a saját fókuszterületén dolgozhat, és biztosítja, hogy a felhasználói élményt teljes mértékben az üzleti célok és az ügyfelek igényei határozzák meg.
A termékmenedzserek is profitálhatnak abból, ha növelik UX tapasztalataikat, és a tervezés beépül az általános megközelítésükbe. Ez biztosítja, hogy az általuk meghatározott stratégia és felvázolt jövőkép teljes mértékben figyelembe vegye a felhasználói élményt, ami a termék végső sikere vagy sikertelensége szempontjából alapvető fontosságú.
Az UX designerek meghatározzák a termék „vizuális nyelvtanát” is, vagy olyan ikonokat és tipográfiát készítenek vagy választanak ki, amelyek kommunikálják a márkát, és vizuális jelzéseket adnak a felhasználóknak, amelyeket idővel megismernek. Azt is biztosítják, hogy a webhelyen használt nyelvezet releváns és egyértelmű legyen a közönség számára, ugyanakkor következetes és ismerős a teljes ügyfélút során.
Szeretne sikereket elérni agilis környezetben? Fejlessze gyakorlati eszköztárát és szerezzen nemzetközi képesítéseket! Mélyítse el tudását profi képzéseinken!