Az MVP és MMF jelentése, célja, szerepe
A termékfejlesztési projektek kapcsán gyakran találkozhatunk az MVP és MMF kifejezésekkel. De mit is jelent a gyakorlatban a Minimálisan Életképes Termék (MVP), valamint a Minimálisan Piacképes Funkció (MMF)? Mik a céjaik, előnyeik és miben különböznek? Cikkünkben most ezt fogjuk körüljárni.
Az MVP jelentése: mit jelent az agilis módszertanban?
Az MVP, az angol Minimum Viable Product rövidítése, magyarul Minimálisan Életképes Terméket jelent.
A legkisebb olyan funkcionalitással rendelkező termék vagy szolgáltatás, amelyre visszajelzést tudunk kapni a potenciális felhasználóktól, ugyanakkor még nem feltétlenül piacképes. Az MVP sok esetben csupán egy egyszerű prototípus, ami segít a szükséges információk megszerzésében, vagy felveti a legfontosabb kockázatokat az agilis fejlesztési projektek során.
A Minimálisan Életképes Termék (MVP) célja
Tekintsük most át, hogy miért is van szükség az MVP-re!
Az MVP célja, hogy:
- A legkevesebb erőfeszítéssel a legtöbb ismeretet gyűjtse össze a potenciális felhasználóktól, például, hogy mi az, ami a célpiacon tetszik a leendő ügyfeleknek, felhasználóknak, és mi az, ami nem.
- A terméket a lehető leggyorsabban piacra lehessen dobni.
- Egy ötletet valódi felhasználókkal tudjon tesztelni a csapat, mielőtt nagy költségvetést szánna a termék vagy szolgáltatás teljes fejlesztésére.
- Lehetőséget biztosít a termékötlet validálására a teljes termék fejlesztése nélkül.
- Segíthet minimalizálni azt az időt és erőforrást, amelyet egyébként egy olyan termék megépítésére fordítana a csapat, amely nem lesz sikeres.
Hogyan határozzuk meg a Minimálisan Életképes Terméket (MVP)?
Nézzük most meg, hogy hogyan történjen az MVP tervezése?
1. Győződjünk meg róla, hogy a tervezett MVP összhangban van az üzleti célokkal
Az MVP fejlesztésének első lépése, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a termék illeszkedik a stratégiai célokhoz.
Meg kell vizsgálni például, hogy:
- Milyen bevételi számokra törekszünk?
- Mennyi erőforrás áll rendelkezésre?
- Itt van-e az ideje egy új MVP kifejlesztésének?
- Mi az MVP célja? (pl. új felhasználókat vonzani a piacra)
Amennyiben az MVP céljai megegyeznek az üzleti célkitűzésekkel, akkor stratégiailag életképes.
2. Azonosítsuk be a célközönség problémáit és hogy milyen megoldást kínálunk erre
Miután megbizonyosodtunk arról, hogy az MVP tervek összhangban vannak az üzleti elképzelésekkel, át kell gondolni hogy milyen konkrét megoldásokat szeretnénk biztosítani a termékkel vagy szolgáltatással a felhasználóknak.
Ezek nem a termék átfogó vízióját képviselik, hanem csak annak részeit. Azt mindig szem előtt kell tartani, hogy az MVP célja elsősorban az információszerzés.
Stratégiai alapon kell eldöntenie, hogy milyen limitált funkciókat foglaljunk bele az MVP-be.
Ezeket a döntéseket több tényezőre is alapozhatjuk, többek között:
- Felhasználói kutatásokra
- Versenytárselemzésre
- Hogy milyen gyorsan tudunk bizonyos típusú funkciókat iterálni, amikor felhasználói visszajelzéseket kapunk?
- A különböző felhasználói történetek megvalósításának relatív költségeire
3. Fejlesztési cselekvési terv készítése
Miután mérlegeltük a stratégiai elemet és meghatározásra került a funkcionalitás, konkrét cselekvési tervet kell készíteni a fejlesztéshez.
Fontos, hogy az MVP-nek, ahogy a nevében is benne van, életképesnek, azaz a célközönség számára használhatónak kell lennie, és minőségi felhasználói élményt nyújtania.
MVP a gyakorlatban
Az MVP-re jó példa lehet egy még nem létező termék reklámkampánya, melyek a potenciális ügyfeleket a termékről szóló információkat tartalmazó cél- vagy landing oldalakra irányítják. A mérőszámok nyomon követik a felhasználók érdeklődését a termék iránt, és azt, hogy mely funkciók kapják a legnagyobb figyelmet. Ezek segíthetnek validálni a hipotéziseket.
És most nézzünk meg, néhány sikeres MVP-t!
Airbnb
Mivel nem volt pénzük az üzlet felépítéséhez, az Airbnb alapítói a saját lakásukat használták fel arra, hogy validálják az ötletüket, és létrehozzanak egy olyan piacot, amely rövid távú lakásbérlést kínál online. Készítettek egy minimalista weboldalt, feltöltöttek néhány fotót, és egyéb tudnivalót az ingatlanjukról, és szinte azonnal találtak rá fizető vendégeket.
Foursquare
A helyalapú közösségi hálózat, a Foursquare csupán egyfunkciós MVP-ként indult, amely eleinte csak bejelentkezéseket kínált. Aztán a fejlesztőcsapat elkezdte bővíteni ajánlásokkal, városkalauzokkal és más funkciókkal, amíg nem validálták az ötletet egy lelkes és növekvő felhasználói bázissal.
Mi az MMF jelentése?
Az MMF az angolul Minimum Marketable Feature rövidítése, magyar elnevezése Minimálisan Piacképes Funkció. Vagyis a legkisebb olyan funkcionalitással rendelkező terméket vagy szolgáltatás jelenti, amely már piacképesnek tekinthető. Azaz elég értéket ad a felhasználó számára ahhoz, hogy megvásárlásra ösztönözze.
Az érték lehet:
- bevételszerzés
- versenyképesség javítása
- költségmegtakarítás
- vásárlói hűség javítása
Az MMF-nek egy bizonyos igényt kell kielégítenie, egy konkrét probléma megoldására fókuszálnia. Fontos továbbá a magas színvonal és a könnyű használhatóság.
Az MMF koncepcióját nagyon gyakran alkalmazzák az agilis marketingben. Lehetővé teszi a vállalat számára, hogy tudja, hogy bár a termékük nem teljeskörű, és nem fogja azonnal letaszítani a piacvezetőket, mégis kulcsfontosságú ügyfeleik számára, mivel megoldást kínál a problémáikra.
Mik az MMF céljai és előnyei?
Az MMF célja, hogy a potenciális felhasználók életében a legnagyobb értékkel bíró funkciókat helyezze előtérbe, és a lehető leggyorsabb legyen a piacra kerülési idő. Mindez növeli a szervezet befektetéseinek megtérülését (ROI).
Lássuk most az MMF legfőbb előnyeit!
- Egy hatalmas termék helyett egyetlen funkcióra összpontosít, ami jelentősen lecsökkenti a piacra jutási időt.
- Az MMF garantálja, hogy a termékek olyan funkciókkal készülnek és frissülnek, amelyek valóban hasznosak és használhatók a felhasználók számára, nem tartalmaznak semmilyen felesleges extrát.
- Az MMF-ek azonosítása a legjobb módja a jövőbeli kiadások tervezésének.
- Az MMF-eket a cégek rangsorolhatják, lehetővé téve a szervezetek számára, hogy pénzt keressenek azzal, hogy a termék egy MMF-fel rendelkező változatát kiadják, melynek tapasztalatait elemzik, és ezek alapján dolgoznak a következő funkciókon.
- A nagyobb funkciókat kisebb felhasználói történetekre lehet osztani.
MMF a gyakorlatban
Az MMF koncepció alkalmazása gyakori a mobiltelefonok operációs rendszereinél. A telefon azonnal működik az alap funkciókkal, amikor kivesszük a dobozból, de a felhasználó fokozatos frissítéseket kap a szoftverszolgáltatótól, amelyek a meglévő rendszerre épülnek. Elméletileg minden egyes frissítésnek javítania kell az előző verzión, és egy új funkciót kell hozzáadnia, amely jobb működést biztosít.
Ez azért előnyös a vállalatok számára, mert csökkentheti a feleges kiadásokat, amely egy olyan hatalmas termék megtervezéséből és kiadásából fakad, amelyben a funkciók többségéről később kiderül, hogy egyáltalán nem, vagy csak ritkán használják a felhasználók.
Összefoglalva: Mi a különbség az MVP és az MMF között?
Alapvetően az MMF az ügyfelek számára nyújtott értékről szól, míg az MVP arról, hogy a lehető legtöbb információ álljon rendelkezésre a végső termékkel kapcsolatban.
Az MVP segít a csapatnak az MMF fejlesztésében, ami már egy valódi funkció és kézzelfogható értéket biztosít az ügyfelek számára. Egy konkrét igényt elégít ki, megold egy bizonyos problémát, magas minőségű, jól használható és kiválóan értékesíthető.
Az agilis irányzatok egyre nagyobb teret hódítanak projektek során és a szervezetek életében. Fejlessze Ön is gyakorlati eszköztárát és szerezzen nemzetközi képesítéseket! Mélyítse el tudását agilis képzéseinken!