Mire jó és hogyan készítsünk felhasználói perszónát?
A modern üzleti világban a vállalkozásoknak egyre fontosabbá válik a célközönség hatékonyabb megértése és az ügyfélélmény növelése. Szeretnék mélyebben megismerni a felhasználók gondolatvilágát, érzéseit, céljait, motivációit, igényeit. Ebben nyújthat segítséget a felhasználói perszóna, mely egy termék, szolgáltatás vagy weboldal ideális vagy tipikus felhasználójának fiktív ábrázolása. Cikkünkben most megnézzük, hogy mit érdemes tudni a user personákról, és hogyan segíthetik a termékek fejlesztését, a projektmenedzsmentet. Mik az előnyeik és hogyan hozzuk létre ezeket a személyiségeket.
Mi az a felhasználói perszóna?
A felhasználói perszóna (angolul: user persona) egy termék, szolgáltatás vagy weboldal ideális vagy tipikus felhasználójának fiktív ábrázolása. A személyiségek a felhasználói adatok kutatása és elemzése alapján jönnek létre, lehetővé téve a vállalkozások és a tervezők számára, hogy jobban megértsék célközönségüket.
A perszónák jellemzően a felhasználók demográfiai adataira, motivációira, szükségleteire, céljaira és viselkedésére vonatkozó információkat tartalmazzák.
Mi a különbség a felhasználói perszóna és a célpiac között?
Bár hasonlónak tűnhetnek, van néhány alapvető különbség a felhasználói személyiség és a célpiac között.
A célpiac olyan emberek csoportja, akiket meghatározott demográfiai jellemzők, például életkor, nem, jövedelem stb. alapján határoznak meg.
A felhasználói perszóna ugyanakkor egy konkrét személy ezen a célpiacon belül. Ez azt jelenti, hogy a személyiség a célpiac összes demográfiai adatát tartalmazza, valamint további információkat az igényeiről, motivációiról és kihívásairól.
Azaz, minden user persona a célpiac része, de a célpiac nem minden tagja felhasználói személyiség.
Mik a felhasználói perszóna előnyei?
A felhasználói perszónák rendkívül hasznosak egy vállalkozás növekedéséhez és fejlesztéséhez: segítenek feltárni, hogy az emberek hogyan keresnek, vásárolnak, miként gondolkodnak és éreznek.
A felhasználói perszónák például hatékony eszközt jelentenek a weboldalak tervezéséhez és optimalizálásához. Valójában a web- és alkalmazástervezés az a terület, ahol a leggyakrabban találkozhatunk a felhasználói személyiségek alkalmazásával.
A felhasználói perszónák készítése:
- hozzájárul a jobb termékek, szolgáltatások megtervezéséhez azáltal, hogy a felhasználók visszajelzései és preferenciái beépítésre kerülnek a tervezési folyamat során
- segít a termék- illetve projektmenedzsereknek abban, hogy jobban megértsék a célközönségüket, hatékonyabban kommunikáljanak és könnyebben alkalmazkodjanak a változásokhoz
- javítja az ügyfélélményt azáltal, hogy pontosan érhetők az ügyfelek igényei és szükségletei, ami az eladások növekedését, valamint a felhasználók megtartásának és elégedettségének javulását is eredményezi
- támogatja a megalapozottabb döntések meghozatalát, hogy hogyan érdemes a legjobban befektetni az időt és az erőfeszítéseket az előnyök elérése érdekében
- segít a priorizálásban, mivel ha ismerjük a személyiséget, sokkal könnyebb rangsorolni, hogy mely funkciók beépítése kulcsfontosságú még akkor is, ha szorít az idő
- javítja a vásárlói utat, ugyanis ha tudjuk, kik a felhasználóink, olyan termékeket tervezhetünk, amelyek hatékonyan válaszolnak az igényeikre
A felhasználói személyiségek jellemzői
A felhasználói perszónák:
- Valós adatokon alapulnak – A jó felhasználói perszónák a célpiacról szerzett ismeretek alapján születnek. Ez magában foglalhat felméréseket, interjúkat, adatelemzést stb.
- Félig fiktívek – Bár valós adatokon kell alapulniuk, a felhasználói perszónák nem valós személyek. Ezek különböző felhasználók összességei, akiknek hasonló céljaik és jellemzőik vannak.
- Részletesek – Minél részletesebb a felhasználói személyiség, annál jobb. A cél az, hogy pontos képet alkosson az ideális vásárlóról, aki újra és újra visszatér.
- Megvalósíthatóság – A perszónákat úgy kell kialakítani, hogy segítsenek a termékkel kapcsolatos döntések meghozatalában. Irányítaniuk kell a tervezési folyamatot, és alapjául kell szolgálniuk a marketing stratégiának.
A felhasználói perszónák típusai az agilis terméktervezésben
A felhasználói személyiségeknek három különböző típusa létezik aszerint, hogy milyen módszerrel született.
1. Proto perszóna módszer
Ebben az esetben a jelenlegi felhasználók alapján végzünk megalapozott becslést a célpiacról. A meglévő ismereteket és a saját magunk, illetve csapatunk sejtéseit használjuk új információk keresése helyett.
Ezek a perszónák gyorsan elkészülnek, ugyanakkor nem adatokból merítenek, ami azt jelenti, hogy nem elég pontosak. Viszont jobb megoldást jelentenek, mintha egyáltalán nem készültek volna személyiségek.
2. Kvalitatív módszer
Itt interjúkat és fókuszcsoportokat használunk a célpiac megértéséhez. Nagyszerű módja annak, hogy mélyreható betekintést nyerjünk a felhasználók igényeibe és motivációiba, ugyanakkor drága és időigényes lehet.
3. Statisztikai/kvantitatív módszer
Ez a megközelítés az adatokat a kvalitatív kutatással kombinálja, hogy minél teljesebb képet alkosson a célpiacról. Egy minta csoporttal kezd, amelyet kvalitatív módszerek – pl. megfigyelések, fókuszcsoportok, interjúk – segítségével határoz meg, hogy azonosítsa a felbukkanó közös témákat.
A statisztikai módszerek jellemzően nagyméretű minta csoportokat foglalnak magukban, amelyekből sok adatot lehet gyűjteni. Ezek lehetnek felmérések, felhasználói tesztelés, Google Analytics és más releváns adatforrások. Ez aztán kiegészíthető kvalitatív kutatással, interjúk vagy fókuszcsoportok formájában, hogy mélyebben megértsük az igényeket, valamint felhasználhassuk a feltételezések ellenőrzésére vagy megcáfolására.
Hogyan hozzunk létre user personákat?
A perszónák elemezésére számos eszköz áll rendelkezésre, egy elterjedt, gyakori és minimalista eszköz a Roman Pichler féle struktúra.
A felhasználói személyiség létrehozásának folyamata az alábbi lépésekből áll.
1. Megközelítés kiválasztása
Mint látthattuk, három különböző módja van a felhasználói perszóna létrehozásának. Az, hogy melyiket választjuk, a rendelkezésre álló időtől, erőforrásoktól és adatoktól függ.
2. Célpiac meghatározása
A következő lépés az, hogy azonosítjuk, kiket szeretnénk elérni a termékkel, szolgáltatással. Ez magában foglalhat piackutatást, felméréseket, interjúkat, workshopokat, az adatok elemzését, vagy ezek mindegyikét.
3. Adatok gyűjtése
Miután megvan a célpiac, itt az ideje az adatgyűjtésnek.
A felhasználói perszónáknak tartalmazniuk kell a célközönségre vonatkozó releváns demográfiai információkat, például:
- életkor
- nem
- foglalkozás
- iskolai végzettség
- földrajzi elhelyezkedés
Ezen kívül a felhasználói perszónák más, a termék vagy szolgáltatás szempontjából releváns jellemzőket is magukba foglalhatnak, mint például a hobbi, érdeklődési kör és életmódbeli információk. Ezek a részletek segítenek abban, hogy átfogó képet kapjunk, és olyan személyiségeket hozzunk létre, amelyek pontosan tükrözik a felhasználók sokszínűségét.
4. Kutatás elemzése
Ezután elemezzük az összegyűjtött adatokat, és keressük meg a közös témákat és mintákat. Ez segíteni fog abban, hogy azonosítsuk a hiányosságokat, és jobban megérthessük, hogy ki is a keresett személy.
5. Személyiség létrehozása
Az összes adat birtokában most már létrehozhatjuk a perszónát. Minden felhasználói személyiségnek olyan névvel kell rendelkeznie, amely a fiktív felhasználói archetípust képviseli. Emellett a személyiség rövid háttértörténetének vagy kontextusának kidolgozása mélyebbé és valósághűbbé teszi az ábrázolást, így a csapatok könnyebben tudnak azonosulni a megalkotott személyiséggel.
Miután létrehoztuk a felhasználói perszónát, állítsuk munkába! Gyakran hivatkozzunk rá, amikor döntéseket hozunk a termékkel kapcsolatban.
Szeretne sikereket elérni agilis projekt környezetben? Fejlessze gyakorlati eszköztárát és szerezzen nemzetközi képesítéseket! Mélyítse el tudását profi képzéseinken!