Érzelmek kezelése a coachingban másképp: „Szívvel vezetés” megoldásközpontú brief coachként
A cikket írta: Tegyi Enikő
Egy provokatív Pilinszky idézettel kezdem, Popper Péternek mondta, a segítő szakmákról (többen kommentálták már akkor is): „Ti úgy gondoljátok, hogy az életben problémák vannak és megoldásokra van szükség, én meg úgy gondolom, hogy az életben tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.”
Megoldás kontra irgalom tehát. Felveti azt a kérdést, amivel coach képzőként gyakran szembesülök: hogyan viszonyul a coaching beszélgetés hagyományosan elfogadott célja (az ügyfél cselekvési lehetőségeinek professzionális bővítése partneri interakcióban) és a „szívvel vezetés” (együttérzéssel vagyok jelen a másik ember számára abban, amit épp megél abban a folyamatban, amiért én vagyok felelős) egymáshoz? Ellent is mondhat egymásnak? Ki is zárhatja egymást?
Megoldásközpontú brief coaching képzéseken, előadásokon specifikusan így szokott elhangzani szerintem ugyanez a kérdés: „Értem én, hogy a (brief) coachingban az ügyfél vágyott jövőjén és erőforrásain érdemes tartani az ügyfél figyelmét, nyelvtudatosan kérdezzek tehát ebben az irányban és adjak visszajelzést szintén ezzel az orientációval – de akkor hogyan dolgozzak az érzelmeivel?”
Hogyan „vezessek szívvel” coachként, ad absurdum erősen nyelvtudatos, erőforrás és jövő fokuszú brief coachként egy beszélgetésben?

Milyen érzelmekkel hogyan dolgozzunk?
Az ICF kompetencia markerei között is szerepel, pl. PCC szintnél: „A coach kérdéseket tesz fel sz ügyfél érzéseiről, vagy feltárja azokat.”
Szakmai tanulmányaim, beszélgetéseim során az az értésem alakult ki, hogy érzelmekkel való munkán a közmegegyezés szerint azt értjük, hogy amikor az ügyfél behozza a tapasztalt, általában a problematikusnak érzékelt kiinduló helyzetéhez kapcsolódó élményeit, elkezd beszélni róluk, a coach kérdezze meg: „Hogyan érzed magad?” A cél mintha az lenne, hogy az ügyfél tudatosítsa, nevezze meg a helyzethez kapcsolódó érzéseit (vagy nevezzen meg valamilyen érzést, amit igaznak érez a maga számára), ennek az a praktikus haszna (értésem szerint), hogy 1. gondolkodni kezd az érzéseiről, ami az épp megélt érzés intenzitását csökkenteni szokta, 2. magáról a problémahelyzetben megfogalmazott, tudatos tudását pedig növeli.
Haesun Moon kanadai coach, coach képző és tanuláskutató ötletes és szemléletes rendszerében vizsgálva (mikroelemezve) a beszélgetés ezen szakaszát, az ügyfél által behozott tartalmakat:

Érzelmi munkán (ismétlem, értésem szerint) a szakmai közmegegyezés szerint a problémás múltban, vagy rettegett jövőben tartó beszélgetésszakaszokat értjük tehát: az ügyfél teret kap arra, hogy érzékelje, megfigyelje az általa tapasztalt feszítő, diszkomfortos, „negatív”, „toxikus” stb. érzéseit, érzelmeit, nevet adjon ezeknek és a coach esetleg még segít tovább analizálni ezt az érzése olyan kérdésekkel, mint pl.: „Honnan ismerős ez az érzés?”, „Mikor tapasztaltál hasonlót?” stb. Sokat hallom a folyamat leírására a „mélyre megyünk” kifejezést.
Mely folyamat tapasztalataim szerint elvezethet az ügyfél feszítő, diszkomfortos stb. érzéseinek erősödéséhez ott az ülésen (hiszen ezeken az érzéseken és tapasztalatokon a figyelem). Felmerül továbbá a kérdés: mikor lépem át pontosan a coaching és a terápia határát? Van-e képzettségem, elégséges tudásom coachként ahhoz, hogy biztonságban tartsam az ülést, tudok-e bánni esetlegesen kinyíló akár traumatikus érzésekkel is? Tudok-e biztosan gondoskodni arról, hogy az ügyfél az ülés végén biztosan cselekvőképesebb legyen (és ne sírva távozzon), mint az ülés elején – hiszen erre szerződtem vele coachként?
A megoldásközpontú brief coaching gyakorlatából szeretnék ajánlani az „érzelmi munkára” olyan, benyomásom szerint még mindig nem köztudomású alternatívákat, módszereket, melyeket én személy szerint biztonságosnak látok, tapasztalok a coachingban.

Pozitív érzelmek tudatos „teremtése” és adatgyűjtés – a vágyott jövőben
A brief coaching jól ismert módszertani eszköze a csodakérdés, csodaszekvencia: szerződéskötés után a vágyott jövő részleteiről kérdezzük az ügyfelet, illetve az általa behozott jövőbeli, vágyott tartalmakat építjük be saját kérdéseinkbe és reflexióinkba, elismerve, amit hallottunk. Az ügyfél egy brief ülésen akár a beszélgetés 90%-ban az új, vágyott valósága praktikus, megfigyelhető „mikroleírásait” fogalmazza meg: 1. saját viselkedése kívülről is megfigyelhető változásait, 2. ki mindenki veszi észre ezeket és 3. mi lesz ezek kihatása, valamint visszahatása – a változást követően, akár holnap.
Egy példa: szerződéskötés után (vezető beosztásban dolgozó, kiégés közeli ügyfél anyaként konkrét lépéseket szeretne találni arra, hogy hangot találjon kamasz fiával: „lássák” egymást és békében éljenek), az ülés 5. percében elhangzik a csodakérdés:
Coach: „Mi az az első pont, amikor, például holnap, észreveszed hogy hangot találtatok, „látjátok” egymást, és békében éltek Péterrel?”
Nagy csendekkel, el-elakadó lélegzettel az anya kiküzdi magából :
Ügyfél: „Az első különbség akkor van, amikor reggel kijön a szobájából.”
Coach: „Mit veszel észre rajta, azon a napon, amikor, mint mondtad: megtaláltátok a hangot, látjátok egymást és békében éltek?”
Ügyfél: „Feltűnik, hogy milyen nyugodt, kedves az arca. Hogy ő egy érzékeny fiú.”
Coach: „És még mi?”
Ügyfél: „Látom, hogy mennyire fontos neki, hogy azt lássa, számíthat rám és szeretem. Hogy mennyire törékeny valójában.”
Coach: „Önmagadon mi az első jel, amit észreveszel?”
Ügyfél: „Felé lépek, hogy megöleljem, de előbb megkérdezem, ő is szeretné-e.”
Ezen a ponton folynak a könnyei, rázkódik a zokogástól.
Coach: „Ömlenek a könnyeid és ráz a sírás. Mit jelent számodra ez a változás, amiről most beszélsz?”
Ügyfél: „Hatalmas megkönnyebbülés ez nekem. Azt hittem, soha nem tudom már elképzelni, hogy átélem: tudom jól szeretni a fiamat.”
Mi történik tehát a vágyott jövő mikroleírásaiban? 1. A szereplők viselkedésének vágyott változásaira kérdezünk. Brief szakirodalom kifejezésével élve: a „felszínen” dolgozunk: ki mit vesz észre a változás – és kire mi az észrevett jelek konkrétan észrevehető kihatása. 2. Coachként észrevesszük és visszatükrözzük az ügyfél érzelmi-testi változásait, miközben a vágyott valóságáról beszél.
Adatot gyűjtünk – a jövőben, és nagyon pontosan az ügyfél szavaiból és a konkrét coach-megfigyeléseinkből építkezünk. Mind tapasztalataim, mind brief ülések mikroelemzésén alapuló nemzetközi kutatások szerint, ha el tudjuk érni, hogy az ügyfél sokat és részletgazdagon beszéljen a vágyott jövője konkrét jeleiről, érzelmileg elkezdi élni, átélni a saját vágyott jövőjét az ülésen (még egyszer hangsúlyozom, részletgazdagon: ki mikor hogyan hol csinál észrevehetően másképp), akkor olyan reális élményt alkot róla: képként, hangként, cselekvésként megkeletkezik számára a jövője – érzelmileg is megkeletkezik önmaga jövőbeli változata: megváltozik a tartása, fizikai jelenléte. Belépett a részletgazdagon („felszínen”) leírt jövőjébe, és megéli az ülésen.
Hogyan folytatjuk a munkát az ügyféllel a megélt, átélt jövőben?
- Identitáskérdéseket is feltehetünk arról, mit jelent számára, mindez: a változások, amikről beszélt és immár az érzelmi változások, amiket épp tapasztal. 4. Brief coachként nem kérdezzük meg a vágyott jövőnél: „Mit érzel?”, hiszen gondolkodni kezdene az ügyfél az érzéseiről és kikerülne az érzés intenzitásából. Ehelyett a megkeletkezett pozitív érzések, érzelmek energiáját brief coachként a vágyott jövőben lehetséges további cselekvési lehetőségek megfogalmazására használjuk:
Coach: „Ezzel a megkönnyebbüléssel, ezzel a tudással, hogy tudod jól szeretni a fiadat: mi lesz a következő jele holnap, hogy valóban látjátok egymást, megtaláltátok a hangot és békében éltek?”
Cél- és erőforrás fókuszú kérdések a problémás múltban és a rettegett jövőben
Előfordul, hogy az ügyfél időzni szeretne a számára problémásnak érzékelt múltjában és a rettegett jövőjében szeretne időzni. A brief coaching kínál lehetőséget arra, hogy „irgalommal”, érzéseit együttérzéssel elismerve ÉS előre mozdító módon dolgozzunk az ügyféllel.
El tudjuk ismerni együttérzéssel azokat tapasztalatokat, az érzéseket, az – olykor felzaklató, feszítő, diszkomfortos, „negatív”, „toxikus” stb. – szóval embert próbáló élményeket, melyeket említ, pl.: „Embert próbáló napokról számol be, amiben, azt mondja, minden erejére szükség van, hogy a felszínen maradjon, és kétséges, hogy elég lesz-e ez a jövő héten.”
A „Mit érzel?” kérdés és a problémás tapasztalatok a múlt ok-okozati összefüggéseit célzó analízise helyett hallgathatjuk az ügyfél alsó kvadránsba tartozó tartalmait cél- és erőforrásfókusszal, és meghallhatjuk a panaszokban, félelmekben azt is, amit valójában akar, még ha e pillanatban még csak panasz formájában tud is róla beszélni:
„Ügyfél: Ott vannak az eredményeim, de képtelen vagyok értékes vezetőnek érezni magam: rám tör a szorongás, úgy érzem, nem vagyok elég jó, mi van, ha nincs igazam, kétségbeejtő és kimerítő a helyzet.
Coach: Mintha elég kétségbeejtő és kimerítő lenne ahhoz, hogy változhassanak a dolgok. Én azt hallom, tudatában van az eredményeinek – és szeretné értékes vezetőnek érezni is magát. Erről van szó?”
Hallgathatjukl az ügyfelet az alsó kvadránsokban erőforrás fúkusszal is: megint csak az élényei, megélései elismerése után, kérdezhetjük a nehézségek közepette tapasztalt tanulásáról,
Coach: Mi lett ezekből a tapasztalatokból világosabb? vagy Mit tanított meg ez a helyzet és az eddigi megküzdések? Hogyan sikerült boldogulnod? Ki vagy mi volt a segítségedre mindeközben?
„Ügyfél: Előugrik a kisebbségi érzéssel küszködő részem, elönt a szorongás, rám tör, hogy mindenkinél jobb vagyok mindenben, akkor biztosan nem lesz senkinek baja velem.
Coach: Mit akar valójában ez a kisebbségi érzéseket tápláló rész?”
Feloldása lehet tehát a „megoldás” kontra „irgalom” dilemmának egy olyan gondolkodásmód, mely szerint a „problémák”, a „traumák”, az erős „negatív” megélések talán nem is akadályok, „elakadások”, leküzdendő ellenségek, hanem hírnökök: múltban keletkezett, mára szavatosságukat vesztett megoldások hírnökei, ahol az eredeti célok megújult „hogyan” után kiáltanak.
Szeretne elmélyülni a brief coaching világában? Ajánljuk brief coaching képzésünket, amit akár díjmentesen ki is próbálhat!