Business Model Canvas: Így készíts üzleti modellt gyorsan

Üzleti modellezés

A Business Model Canvas (magyarul üzleti modell vászon) egy 1-oldalas üzleti modell minta, amely új, vagy már létező vállalkozások üzleti modelljét segíti elkészíteni.

A modell célja, hogy a vállalkozás mind a 9 elemét lefedje, és megmutassa az összefüggéseket az egyes részek között.

Az eredeti Business Model Canvas-t Alexander Osterwalder svájci üzleti teoretikus publikálta, mikor az üzleti modelleket tanulmányozta a diplomamunkájához.

A kutatásából pedig készült egy több nyelvre lefordított könyv is Business Model Generation címmel.

Business model

Azóta rengeteg módosítása, változata lett elérhető, szinte minden részpiachoz, niche-hez született hasonló canvas, nagyon gyakran agilis termékfejlesztések során is alkalmazzák ezt a technikát. Az eredeti mellett talán a másik legnépszerűbb az Ash Maurya féle, startupokra specializálódott Lean Canvas. Ennek a hátránya viszont, hogy nem használható non-profit cégekre.

De miben is tud segíteni az üzleti modell vászon, milyen elemekből áll? És a legfontosabb: hogyan kell készíteni egy business model canvast?

A Business Model Canvas előnyei

Az egyik legfontosabb előnye az egyszerűsége.

Egy cég üzleti modelljét minden vezetőjének fontos átlátni és megérteni. Ezt pedig a legkönnyebben vizuálisan lehet, minél kevesebb felesleges információval, akár egyetlen apró vásznon (a canvas jelentése vászon).

Az üzleti tervekkel ellentétben a Business Canvas Model lényegretörő és átlátható.

Gondoljunk csak bele: ha például a befektetőknek egy 100 oldalas üzleti tervet kellene átolvasni minden egyes potenciális portfolió cégről, a Szilícium-völgy is sokkal kihaltabb hely lenne.

A másik hatalmas előny a könnyű fogyaszthatóság mellett, hogy könnyű elkészíteni.

Nincs szükség mondatfogalmazásra, szerkesztésre, 100 oldalra. Tőszavakban, akár néhány perc alatt is elkészíthető egy canvas. Ez pedig azért fontos, mert nagyon gyorsan át lehet látni, ha valahol elhasal az üzleti modell. Minek 100 oldalt írni, ha 1 oldal után is nyilvánvaló, hogy nem működőképes az üzleti modell?

A harmadik, de korántsem legkisebb előnye pedig az, hogy ugyanúgy használható startupokra, mint a Lean Canvas. 

Az Üzleti Modell Vászon elemei

Az eredeti, ingyenesen letölthető modell így néz ki:

Üzleti modell

Ez 9 egymástól különböző elemből áll.
A 9 elem a következő:

  1. Key Partners, azaz Legfontosabb Partnerek
    1. Kik ezek?
    2. Mi a motivációjuk a partnerségre?
  2. Key Activities, azaz Legfontosabb Tevékenységek
    1. Milyen tevékenységekre van szükség az értékajánlatodhoz?
    2. Mely tevékenységek a legfontosabbak a disztribúciós csatornáidhoz, az ügyfélkapcsolatokhoz, stb.
  3. Value Proposition, azaz Értékajánlat
    1. Mi a fő érték, amit adsz az ügyfélnek?
    2. Milyen vásárlói vágyat elégítesz ki?
  4. Customer Relationship, azaz Ügyfélkapcsolat
    1. Milyen kapcsolatot szeretne veled kialakítani az ügyfél?
    2. Milyen kapcsolatot szeretnél te kialakítani az ügyféllel?
  5. Customer Segment, azaz Célközönség
    1. Ki a legfontosabb vásárlód?
    2. Melyik közönségnek adsz értéket?
  6. Key Resources, azaz Legfontosabb Erőforrások
    1. Milyen erőforrásokat igényel az értékajánlatod?
    2. Mely erőforrások a legfontosabbak a disztribúciós csatornáidhoz, az ügyfélkapcsolatokhoz, stb.
  7. Distribution Channel, azaz Csatornák
    1. Melyik csatornák működnek a legjobban? Mennyibe kerülnek?
    2. Hol érhető el a legjobban a célközönség, és hol szeretné, hogy elérjék?
  8. Cost, azaz Költségek
    1. Mik a legköltségesebb tevékenységek?
    2. A fő tevékenységek/erőforrások mennyire költségesek?
  9. Revenue, azaz bevétel
    1. Milyen értékért hajlandóak az ügyfeleid fizetni?
    2. Hogyan fizetnek, és hogyan szeretnének fizetni?

A kitöltési sorrend:

1. lépés Ki kell találnod az üzleti modelledben, hogy mit akarsz eladni

Minél többet tudsz a termékedről, annál jobban meg tudod különböztetni magad. Ez pedig nagyon fontos. Amikor a termékről és az értékajánlatról gondolkodsz, érdemes megvizsgálni a versenytársakat is, és valami olyan megkülönböztető üzenettel és értékajánlattal előállni, ami egyedivé, pótolhatatlanná teszi a termékedet.

Tehát 1. lépésként a Value Propositions-t kell megalkotnod a canvasban.

2. lépés: Amikor tudod, mit adsz el, meg kell találnod, hogy ki lesz az, akinek a termékre szüksége van. Mindent tudnod kell róla, hány éves, milyen nemű, hol tölti az ideje nagy részét, milyen tartalmakat fogyaszt – mindent! 

Érdemes azzal tisztában lenni, hogy egy vállalkozásnak általában több célcsoportja is lehet, nem csak 1. 

Itt tehát a Customer Segment négyzetet kell kitöltened.

3. lépés: A következő lépés az, hogy meghatározod, hogyan juttatod el a terméket a célközönséghez – tehát az első és második lépés összekötése. 

Mivel az első lépésben megismerted a célzott tömeget, ezért pontosan tudod már, hol töltik az idejük nagy részét. Ezeken a csatornákon kell megragadni a figyelmüket, és megmutatni nekik a termékedet. 

Ehhez a Distribution Channels részt kell kitöltened.

4. lépés: Amikor pedig ez sikerül, ki kell találnod hogyan fogsz újra és újra eladni nekik. A meglévő ügyfeleknek mindig sokkal könnyebb (és sokkal olcsóbb) lesz eladni, mint egy teljesen új, hideg közönségnek. 

Ez a rész a Customer Relationship az üzleti modell vásznon.

5. lépés: Kezd összeállni a kép. Már tudod mi a terméked, mivel különbözteted meg, kinek adod el és hol, illetve hogyan teszed hosszútávúvá a kapcsolatot a vevőiddel.

Az egyes részek már megvannak a kreatív folyamatokból, most érdemes összegyúrni őket, és kitalálni, hogy milyen vásárlói úton tereled végig a vásárlót

Ekkor rakod rendszerbe az eddigi részeket és ebből megkapod, hogy pontosan hogyan is fog beáramlani a vállalkozás bevétele, lépésről-lépésre. 

Itt tehát a Revenue Streams-et kell kitöltened, és ezzel át is kanyarodsz a kreatív folyamatoktól az analitikai folyamatokra.

6. lépés: Papíron már le van tisztázva a profitszerzés menete – ekkor jön a valóságba ültetés!

Az első öt lépés gyakorlati végrehajtása megadja azokat a kulcs tevékenységeket, amik tulajdonképpen kirajzolják a mindennapi operatív működését egy cégnek.

A Key Activities dobozt kell kitöltened.

7. lépés: Az előzőleg meghatározott lépés már a gyakorlati végrehajtás része, aminek lesz egy igen nagy költségvonzata. Ez lehet idő, vagy lehet pénz. 

Itt tehát meg kell határoznod azt, hogy a 6. lépésben leírtakat pontosan hogyan, milyen erőforrások igénybevételével kívánod végrehajtani. Ez lehet emberek alkalmazása, kiszervezés, vagy bármi, ami pénzt vagy időt visz el. A lényeg, hogy itt még csak az erőforrásokat határozod meg, de a költségüket még nem.

A 7. lépésként tehát a Key Resources-t kell kitöltened.

8. lépés: Az előző pontban megtudtad, hogy mit fog igényelni mindaz, amit építeni készülsz.

Az esetek többségében nem lesz meg ehhez minden erőforrásod. Ezzel pedig nincs semmi probléma, ugyanis itt jönnek képbe a partnerek

Egyes dolgokat muszáj leszel kiszervezni, mert akkor jársz a legjobban, ha mindig az csinálja az adott kulcs tevékenységeket, aki a legjobban ért hozzá. Nagyon fontos azonban, hogy ha valamit kiadsz a saját irányításod alól, akkor a legjobb partnert találd meg ehhez.

Az ehhez tartozó rész a Key Partners négyzet a business canvas-ban.

9. lépés: Már gyakorlatilag mindent tudsz:

  • Mit fogsz felépíteni
  • Kinek
  • Hogyan

…azonban maradt még egy megválaszolatlan kérdés: Mindez mennyibe fog kerülni?

Itt ér össze a kör, ez fogja megadni a választ arra, hogy érdemes-e belekezdened a vállalkozásba, és elég bevételt fogsz-e termelni, vagy sem.

Ezt a Cost Structures résznél kell lejegyezned.

És itt jön a business model canvas legnagyobb előnye!

Ez a sorrend egyáltalán nincs kőbe vésve. Egy vállalkozás kitalálása a megvalósításig körülbelül az imént felvázolt logikát követi – azonban legalább ugyanennyi kivétel is van!

Előfordulhat ugyanis, hogy mi már rendelkezünk valamivel, ami a canvas üzleti modellben szerepel. Például marketingesként elég valószínű, hogy a csatorna részt tökéletesen ismerjük, mert social media marketinggel töltjük az időnk legnagyobb részét – és azt is tudjuk, hogy kinek akarunk eladni. 

Ebben az esetben a Channels és Customer Segments részt fogjuk kitölteni, ezek alapján pedig megpróbálunk egy olyan terméket keresni, ami a kiválasztott célcsoportnak valamilyen égető problémáját oldja meg, és tökéletesen értékesíthető azokon a social media csatornákon, amikben járatosak vagyunk.

Összegzés

A business model canvas a világ egyik legnépszerűbb üzleti modell “tervezője”. 
Olyan cégek használják, mint a Microsoft, Mastercard, Intel, 3M.
Nem is csoda, hiszen hihetetlenül egyszerű, nagyon vizuális – és szabadon alakítható.
Bár van egy kitöltési sorrendje, ez teljesen felrúgható annak függvényében, hogy a kitöltőjének éppen milyen elemei adottak a 9-ből.