Hogyan tartsuk fent PMP minősítésünket költséghatékonyan?

PMP minősítés fenntartásának költséghatékony módja


Amennyiben sikeresen túl vagyunk a PMP vizsgán, felmerül a kérdés, hogy ennek fenntartására mennyit kell költeni? A fenntartásnak lehetnek komoly költségei is, ám minimális tervezéssel, odafigyeléssel ez az összeg 3 éves ciklusonként 50.000 Ft alatti összegből is megoldható.
Mielőtt ezeket a lehetőségeket számba vesszük, fontos tudni, hogy egy költségtételen nem tudunk spórolni, ez a megújítás díja. A PMP megújításának adminisztrációs költsége jelenleg PMI tagoknak 60 USD (a tagság évente 139 USD), nem tagoknak 150 USD. Ez a 150 USD tehát az az összeg, amivel minimum 3 évente számolnunk kell.

PDU gyűjtés forrásai

A megújítás 60 Professional Development Unit (PDU) összegyűjtésével valósítható meg. PDU gyűjtésnek több lehetséges forrása van, melyről a fenntartás részletei pontban már korábban írtunk. Az egyik a PMI által “Education”-nek nevezett forrás, melybe a projektmenedzsment képzések, szakmai rendezvényeken való részvétel, illetve szakkönyvek feldolgozása (maximum 30 PDU) tartozik. Ezen az ágon ciklusonként minimum 35 PDU gyűjtése szükséges, melyen belül 8-8 PDU-nak a stratégiai üzleti menedzsment-, vezetői-, illetve technikai készségekre kell vonatkozniuk. Természetesen mindig felmerül a kérdés, hogy ki állapítja meg, hogy az adott továbbképzés, fejlődés milyen készségeket céloz meg? A válasz egyszerű, ezeket tréningek esetén a képző szervezet (belső tréning esetén a tréner) definiálja, szakkönyvek feldolgozása esetén ezek önbevallással kerülnek meghatározásra.

A másik forrás a “Giving back the profession”, melybe a tudásátadás, projektvezetési gyakorlat és előadások tartása tartozik, melyből maximum 25 PDU gyűjthető. Fontos korlátozás, hogy a projektvezetői munka után ciklusonként 8 PDU számolható el.

A legegyszerűbb, ám a legdrágább megoldás PDU gyűjtésre képzéseken való részvétel. Ez nincs maximalizálva, tehát 60 óra strukturált projektmenedzsmenthez kapcsolódó oktatással a minősítésünk az adminisztrációt követően újabb 3 évre rendben van. Nem mindenki engedheti meg azonban meg magának, hogy több százezer forintot költsön a megújításra, számukra az alább leírt megoldás hasznos lehet.

Az optimalizáció

Általánosságban gyakorló projektvezetőknek a ciklusonkénti 8 PDU lehetőségét projektmenedzsment feladat elvégzése után érdemes felhasználni. A “Giving back” forrás kihasználása érdekében projektmenedzsment szakmai rendezvényeken, esetleg belső, munkahelyi előadások tartásával 3 év alatt 17 PDU egyszerűen teljesíthető. Ez a gyakorlatban 17 óra előadást, informális tudásátadást esetleg mentorálást jelent. Gondoljunk bele, hogy munkahelyünkön mennyi időt töltünk fiatal, pályakezdő projektmenedzserek támogatásával, jó eséllyel ez az óraszám meghaladja az évi 6 órát. Ezzel a megoldással 25 PDU-t gyakorlatilag költségek nélkül tudunk szerezni. 

A maradék 35 PDU költséghatékony összegyűjtésére is van megoldás. 30 PDU egyéni tanulással igazolható, mely származhat projektmenedzsmenttel foglalkozó könyvek olvasásából (tippeket a bejegyzés végén talál), vagy akár ingyenes podcastok hallgatásából is. A könyvek megvásárlását nem kell igazolni, ezeket kölcsönkérhetjük, vagy munkahelyünk könyvállományát is felhasználhatjuk erre a célra.

A fentiek alapján tehát optimális esetben 5 PDU gyűjtése maradt hátra, mely lehet “fizetős” tréning, lehet szakmai rendezvényen való részvétel, de lehet egy belsős munkatárs által tartott továbbképzés is.

Ezzel akár felmerülő költségek nélkül is lehetőség van a PDU-k összegyűjtésére. Ez a megoldás azonban tervezést igényel, a leggyakoribb hiba, ha a minősítésünk lejárta előtt pár hónappal döbbenünk rá kötelezettségeinkre.

Hogyan igazolhatjuk a bevallott PDU-kat?

Bár tapasztalatunk szerint a PMI sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a vizsga előfeltételeinek ellenőrzésére, megeshet, hogy PDU gyűjtésünket is külön kérésre audit esetén igazolni kell. Ebben az esetben az alábbiak elküldése szükséges:

  • Oktatások – regisztrációs/jelentkezési lap, jelenléti ív, részvételi igazolás
  • Könyvek, podcastok – link elküldése, jegyzetek és tevékenységek dátuma
  • Projektvezetői munka – munkaköri leírás, munkáltatói igazolás
  • Előadás tartása, publikáció – dokumentum elküldése, tematika, agenda
  • Tudásmegosztás – coaching, mentoring, tudásátadásról szóló megállapodás
Javasolt könyvek

Végül a teljesség igénye nélkül az alábbi listán található könyveket tudjuk javasolni, melyek feldolgozása szakmai tapasztalattól függően hasznos lehet:

  1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge: PMBOK® Guide (Fifth Edition) – PMI
  2. The Deadline: A Novel About Project Management – Tom DeMarco
  3. The project management answer book – Jeff Furman, PMP
  4. Making Things Happen: Mastering Project Management – Scott Berkun
  5. Project Management Lite: Just Enough to Get the Job Done…Nothing More – Juana Clark Craig, PMP
  6. (+1) Business Analysis Techniques: 99 Essential Tools for Success – Cadle, Paul, Turner